Taal in Blokjes
Taal in blokjes is een methode voor kinderen die moeilijkheden ervaren met lezen en spelling. Ook zeer geschikt voor kinderen met of vermoeden van dyslexie.
Taal in blokjes gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal, door de verschillende soorten klanken een kleur te geven wordt de klankstructuur van ons taalsysteem zichtbaar gemaakt.
Het is een cognitieve en taalkundige methode voor lezen en spellen en kan naast elke schoolmethode gebruikt worden. De effectiviteit van de methode is wetenschappelijk bewezen.
Opbouw van de methode:
1. Klankzuivere woorden ( het fundament van lezen en spellen)
2. Bijna klankzuivere woorden; woorden met stomme klinkers en woorden met klankverkleuringen op r en l.
3. Klankregelwoorden.
4. Woorden met grammaticale regels.
5. Leenwoorden.
6. Inprentingswoorden.
De kinderen leren om de spelling van woorden te (re) construeren vanuit de klankstructuur van de taal. De nadruk ligt op het leren spellen van woordstructuren en afleiden van regels i.p.v. op het leren spellen van specifieke woorden.
Voordat de begeleiding start zal er een intakegesprek plaatsvinden, tevens zal er een onderzoek plaatsvinden naar het instapmoment van lezen en spellen, aan de hand daarvan wordt er een behandelplan opgesteld.
Voor meer informatie over de methode, klik op onderstaande afbeelding: